inside-header

Obeležen Svetski dan igre

29. 04. 2017.

www.studiob.rs

U Muzeju Narodnog pozorišta danas je obeležen Svetski dan igre čitanjem poruke primabalerine Ašhen Ataljanc i uručenjem nagrade „Terpsihora“ koju dodeljuje Udruženje profesionalnih baletskih igrača, koreografa i baletskih pedagoga Srbije.

„Igra se na rođendanima, venčanjima, po ulicama, sobama, na sceni, iza kulisa… Tako razmenjujemo radost, bol – kao ritual, živeći ekstremna iskustva. Igra je univerzalni jezik, ambasador jednog sveta mira, tolerancije i saosećanja. Igra je manifastacija života. Igra je transformacija. Igra je ekspresija duše. Igra telu daje duhovnu dimenziju. Igra je aktivno učestvovanje u vibracijama univerzuma“, istakla je Ataljanc u poruci koju je pročitao reditelj Aleksandar Nikolić.

„Bog Šiva je kreirao svet igrajući. Kada igramo ne mrzimo, ne osuđujemo… kada igramo približavamo se sebi i univerzalnim znanjima. Konfucije je rekao: Ne dajte mač čoveku koji ne ume da igra. Ako već niste, danas udahnite duboko…i zaigrajte! Lepotom koja će izaći iz vas borite se protiv ružnoće koja nas napada! Iz tog plesa ljubavi, izaćićete pročišćeni i bolji…. Jedino tako možemo menjati svet“, poručcila je Ataljanc.

Prisutne je pozdravio predsednik Udruženja profesionalnih baletskih igrača, koreografa i baletskih pedagoga Srbije koreograf Aleksandar Ilić primetivši da su se okupili u Muzeju nacionalnog pozorišta kako bi slavili igru.

„Ovaj dan će obeležiti to što je jedan od naših kolega rekao da želi da ostane u Srbiji i da radi. To je najlepša poruka koju smo mogli da dobijemo, da srpski umetnici ne moraju da beže iz Srbije, da mogu da rade ovde i stvaraju, da razvijaju svoje karijere, a mi moramo da im pomognemo u tome“, istakao je Ilić.

Predsednica Beogradske sekcije Međunarodnog saveta za igru pri UNESCO-u (CID UNESCO) Ivana Milovanović prenela je saopštenje predsednika CID-a Alkisa Raftisa o udruživanju snage sa Svetskom organizacijom za hranu i identifikovanju velike gladi sa kojom se suočava čovečanstvo.

CID je kreirao projekat „Dance For Zero Hunger“ (Igrom za nula gladi), o kome je Milovanović rekla da skreće pažnju na činjenicu da je zdrava ishrana vrlo važna za igrače, i to najmlađe, učenike baletskih škola.

„Kada se zdrava ishrana i igra ujedine u zajedničkom projektu, lakše se može unaprediti zdrav način života, a pre svega kroz edukaciju mladih pa će do Svetskog dana igre 2018. godine CID inicirati niz projekata sa baletskim školama i drugim institucijama koje se bave igrom, koreografije koje će u fokusu imati glad“, objasnila je Milovanović.

Nagrada „Terpsihora“ uručena je igračima Baleta Narodnog pozorišta za izvođenje dva jednočina baleta Radua Poklitarua, „Žene u D molu“ i „Duga božićna večera“, uz obrazloženje žirija da su članovi Baleta nacionalnog teatra, specifičnim savremenim plesnim izrazom, dočarali spektar emocija i time dokazali da zaslužuju vrhunska priznanja upravo zbog ovakvog načina igre.

„Kao ansambl i kao pojedinci dokazali su da su osvojili slobodu svojih potencijalnih mogućnosti“, istakao je žiri u sastavu: reditelj Nikita Milivojević (predsednik), solistkinja baleta Narodnog pozorišta Jasna Paunović i reditelj Aleksandar Nikolić.

Specijalna pohvala pripala je igračima kamernog koreografskog dela „Četiri pesme za Tađa“, u koreografiji Aleksandra Ilića, koje je premijerno izvedeno na prošlogodinjem Festivalu koreografskih minijatura u okviru programa „Veče velikana“.

Poetsku reminiscensiju novele „Smrt u Veneciji“ Tomasa Mana izvelo je četiri igrača „nesputano sledeći čistu ideju koreografa minimalističkim načinom, snažno potstaknuti eruptivnim nabojem suzdražnih emocija“, primetio je Nikolić.

Mladi igrači Vladimir Čubrilo, Branko Mitrović, Boris Vidaković i Jakša Filipovac su majstorski vladali svojim telom koje je kao najfiniji instrument ispevalo labudovu pesmu i potonju reinkarnaciju neutažive tuge i želje za mladošću, koje je u Prologu, simbolično prateći elegičan tekst, nagovestio peti učesnik Ašenbah (Teodora Sujić), ocenio je žiri.

Nikolić je naglasio da im se Specijalna pohvala dodeljuje ne samo kao priznanje za postignuto, već pre svega kao podstrek za dalje napore.

„Ne treba sumnjati da je njhova budućnost igra, a još više da je budućnost igre u njihovim rukama“, rekao je Nikolić.

Sujić je zahvalila Iliću, „inspiratoru kamerne poeme o suštini života – čežnji za čežnjom“, istakavši da joj je bila čast da igra sa „dečacima kojima pripada budućnost igre“.